N279
De stuurgroep heeft eindelijk haar voorlopige advies
over de N279 laten verschijnen. Nu zijn de betrokken gemeenten aan zet voor hun
reactie. Daarna neemt de provincie een besluit.
In hoofdlijnen komt het advies op het volgende neer:
tussen Veghel en Asten blijft de N279 een provinciale weg met een
maximumsnelheid van 80 km per uur en komen er geen 2*2 rijbanen. Er komt een
omleiding om Dierdonk; geen omleiding bij Zijtaart en ongelijke kruisingen.
Het voorlopige advies is een teleurstelling. De
stuurgroep grijpt niet door en kiest voor oplossingen die de problemen niet
oplossen. Feitelijk is het een tussenoplossing.
Het CDA-Laarbeek heeft gepleit voor een weg met 2*2
rijstroken. Deze wens wordt niet gehonoreerd. Zoals verwacht, want we kregen in
Laarbeek hiervoor de handen al niet op elkaar. We doe er verstandig aan
voorlopig dit punt te laten rusten. Over 10 à 15 jaar komt deze discussie
ongetwijfeld opnieuw terug. Na zoveel ongelukken en lange files!
Over de verkeerssituatie bij de Beekse brug vinden we
in het voorlopige advies niets terug. Alleen met ingrijpende maatregelen kan de situatie hier opgelost worden. De N615
vanaf de Bavariabrug doortrekken naar de de Zuidwillemsvaart bij het Aarlese
Broek is de enige adequate oplossing. Maar dit is natuurlijk vloeken in de kerk
na de afwijzing van De Ruit.
In het voorlopige advies van de stuurgroep is weinig
terug te vinden van de Laarbeekse inbreng. Waar heeft wethouder van Zeeland
zich sterk voor gemaakt en wat was zijn inzet? Het wordt tijd dat hij dit eens
uitlegt. Dat je in overleg niet alles binnenhaalt, dat begrijpen wij. Maar
helemaal niets binnenhalen, dat gaat er bij ons niet in.