Verkiezingscampagne
Carnaval 2017 zit er weer op. Aan wat ik er van gezien
en gehoord heb, denk ik dat Laarbeek een zeer geslaagde carnaval heeft
meegemaakt. Daar kunnen we blij over zijn. De optochten waren fraai. Opvallend
veel jongeren, tieners, pubers liepen in de optochten mee. Carnaval heeft nog
steeds toekomst, denk je dan. Of wijst het op iets anders: carnaval als
zuipfeest? Drie dagen, soms zelfs vier dagen, de remmen los en daarna er weer
flink tegenaan. Maar ja dat was vroeger zo.
Door carnaval is er vanuit de Laarbeekse politiek
weinig te melden. Ook de Laarbeekse politici hebben zich in het carnavalsgeweld
gestort met voorop de burgemeester als tonpraoter. In de ton gaan staan is
altijd een risico. Het afbraakrisico is immers groot. Omdat er deze week uit Laarbeek weinig te
melden valt, kijk ik vandaag even over de grenzen van Laarbeek.
Laat U zich ook gek maken door de het
verkiezingsgeweld in de media? Als je niet oplet, wordt je dood gegooid met
allerlei verkiezingsspotjes, praatprogramma’s en polls. Waarom nu zoveel
propaganda?Je zou toch zeggen als je vier jaar je best hebt gedaan,hoef je toch
niet meer in de laatste weken voor de verkiezingen zo uit te pakken. Hierbij
komt nog dat er wel heel veel thema’s worden aangesneden.
Een redelijk nieuw verschijnsel is het gebruik van
tweets .Via een tweet kun je betrekkelijk snel reageren. Tijdens het RTL-debat van zondagavond zag je
dit gebeuren. Het lijkt in navolging van de Amerikaanse verkiezingen de nieuwe
trend te worden. Ik weet niet of we daar zo blij mee moeten zijn.
Door de veelheid van partijen die aan de verkiezingen
deelnemen en de gretigheid van de media die elkaar de loef proberen af te
steken, worden we overvoerd door zgn. campagnenieuws. Wie een slechte dag
heeft, wordt in de pers genadeloos afgemaakt. Zie Henk Krol van de
ouderenpartij. En iedere lijstaanvoerder keert zich tegen de politicus die door
leeftijd en uitstraling populair wordt en lijkt te gaan winnen.
Van gekkigheid worden allerlei Spatzen uitgehaald.
Allerlei onderwerpen worden aangesneden . Het
gevolg is dat de kiezer verward achterblijft. Hij wordt overvoerd en
haakt dus af. Waar het werkelijk overgaat, wordt steeds onduidelijker.
Toch lijkt het erop dat de verkiezingscampagne nog
steeds niet loskomt. De campagne, zo schrijft de Volkskrant niet geheel ten
onrechte, bevindt zich nog steeds in een soort surplace. Wat natuurlijk ook
meespeelt is de afwezigheid van de partijen die in de peilingen voorop gaan, de
PVV en de VVD. Natuurlijk is dit raar. Hun afwezigheid maakt de kans op een
inhoudelijk debat groter, maar hun afwezigheid is ook een vertekening van het
beeld. Ook duurde het RTL-debat zondagavond iets te lang.
Ten onrechte werd het idee opgeroepen dat in maart de
kiezer de premier kiest. Dit is bepaald niet waar. Als er een vier-of
vijfpartijen een coalitie moeten gaan vormen, zou het best eens kunnen zijn dat
partijen kiezen voor een relatieve buitenstaander en niet voor een van de
huidige lijsttrekkers. Waarom werd Piet de Jong destijds geheel onverwacht ook
al weer minister-president zoals de officiƫle benaming van deze functie luidt?