zondag 12 maart 2017


Verkeersperikelen     


In een extra vergadering van de commissie Ruimtelijk Domein op 8 maart j.l. boog de commissie zich over het voorstel per 9 maart de proef met het verbod om bij de Beekse brug links af te slaan naar de Bosscheweg per direct te staken. De commissie had ruim een uur nodig om tot een afronding te komen. Zonder erg veel emotie stemde de commissie met het collegevoorstel in. “ Zonder mopperen weer linksaf ” kopte het ED. Onmacht troef was ook een passende kop geweest.

Dit laatste viel nog het meeste op: de provincie, de gemeente, de wethouder, de raad –kortom alle betrokkenen – waren niet bij machte een werkende oplossing te vinden. Met als gevolg dat de situatie blijft zoals hij was. Alleen komt er een nieuwe verkeerslichteninstallatie, die mogelijk een verbetering is. Voor de rest wordt alles doorgeschoven. Op hoop van zegen. Hopelijk brengt de toekomst met het voortschrijden van de tijd soelaas. Hoe en wanneer? Niemand die het weet. En de commissie legt zich erbij neer, onmachtig en gelaten.

Hoe is het mogelijk dat de commissie zoveel onmacht ten toon spreidt en niet met de vuist op tafel slaat? Waar deskundigen geen oplossing weten, proberen enkele commissieleden nog wel wat “ oude ” oplossingen aan te dragen. Vergeefse moeite natuurlijk, want deze plannen zijn al lang en breed naar de prullenbal verwezen. Een raad of commissie moet zich niet op een dergelijk pad begeven. Het leidt meestal tot niets. Dus ook woensdagavond niet. Alleen als er een geheel nieuw idee wordt aangedragen, is er kans op succes. Dit nieuwe idee was er woensdagavond zeerzeker niet.
Het onderzoeksrapport dat aan het besluit ten grondslag ligt, rammelt aan alle kanten. Na zo’n karig rapport met allerlei tekortkomingen verwacht je dat minimaal een nieuw diepgaander onderzoek gestart zou worden. Uit de reactie van de provincie werd het duidelijk dat niet gaat gebeuren. Die intentie heeft de provincie niet, omdat er onvoldoende waarde aan wordt gehecht.

Vreemd is dat de uitgangspunten die bij de start van het onderzoek werden gesteld, wel heel gemakkelijk ter zijde worden geschoven. Uitgangspunt was dat bij toename van het sluipverkeer met meer dan 10%  de proef beëindigd zou worden. Wat blijkt nu uit het rapport: deze 10% wordt niet gehaald. De toename stopt bij ongeveer 9 %. Waarop het percentage van 10 aanvankelijk gesteld werd, wordt nergens onderbouwd. De toename van de overlast op andere plekken in Beek en Donk is voldoende om de proef af te breken. Met het gebruik van heel veel woorden probeerde wethouder van Zeeland het feit weg te masseren dat hij zijn rug niet recht gehouden heeft. En dat lukte hem andermaal weer vrij aardig

Er zijn wel meer tegenstrijdigheden in dit dossier. Gemeentelijk eigenbelang heeft de overhand. Wat te denken van opvatting van Nuenen dat een verbeterde doorstroming bij de Beekse brug ongewenst is, omdat de N615 daardoor meer verkeer gaat aantrekken. Verkeer waar Nuenen last van heeft! Voor Laarbeek is het nu afwachten geblazen. Steeds meer inwoners van Zuidoost-Brabant krijgen spijt dat de Ruit een paar jaar geleden om zeep is gebracht. Zolang de N615 een doorgaande route blijft, kunnen de problemen niet opgelost worden.

Maar ja, spijt komt nu eenmaal na de zonde.                                                                


Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185