De Ruit
Op 17
november heeft minister Schultz een brief geschreven aan de Tweede Kamer over
de MIRT. Hierin schrijft zij het volgende over de Ruit:
In het schriftelijk overleg Ruit
Eindhoven is aangegeven dat in antwoord op de
motie van de leden Dik-Faber en Van
Veldhoven over de Ruit Eindhoven, de
provincie Noord-Brabant in het kader
van de project MER de verdere
optimalisaties zal bekijken en
daarnaast ook een MKBA voor het
voorkeursalternatief zal gaan
opstellen. De onderzoeken zijn dit najaar gereed
gekomen.
Op basis van deze onderzoeken heeft
de provincie Noord-Brabant voor een
voorkeursalternatief gekozen. Dit
alternatief bestaat uit drie elementen:
1. De verkeersruit Eindhoven -
Helmond, bestaande uit een nieuwe 2x2
verbinding tussen de A50 en de N279,
en een verbreding van bestaande
N279 Helmond - Asten. Daarbij vinden
extra inpassingmaatregelen
plaats waaronder in het Dommeldal en
een omlegging om Dierdonk bij
Helmond.
2. Een lokaal pakket voor Veghel, dus
geen aanpak van de gehele N279
van Helmond tot Veghel.
3. Een robuustheidpakket A67
Leenderheide - Asten.
Uit de door de regio opgestelde MKBA
blijkt dat het voorkeursalternatief
(verkeersruit) een goede
economisch-maatschappelijke investering is. Op dit
moment laat ik hier een second
opinion op uitvoeren. De MKBA samen met de
second opinion van het KIM worden
binnenkort aan uw Kamer toegestuurd.
Aan uw Kamer is herhaaldelijk gemeld
dat het aan de provincie is om te bepalen waar de prioriteiten liggen bij
investeringen in de regio. De provincie geeft met deze keuze aan dat het
voortzetten van de realisatie van de Ruit om Eindhoven voor haar prioriteit heeft.
Er worden geen redenen gezien om op de eerder afgesloten bestuursovereenkomst
terug te komen.
Op verzoek van gemeenten en
maatschappelijke partijen is het plan op
onderdelen beter ingepast. Daarom is
in het project een aantal extra
inpassingmaatregelen opgenomen, dat
natuur en leefomgeving ontziet. Het
gekozen alternatief zorgt voor een
robuuster wegennet in één van de belangrijkste economische regio’s van
Nederland, de Brainport Zuidoost Nederland. Hetvergroot de leefbaarheid binnen
de steden in het gebied. Het project is een goede maatschappelijke investering.
In het BO MIRT Noord-Brabant is met
de regio afgesproken dat er een gesprek
volgt betreffende de keuze voor het
robuustheidpakket op de A67. Dit pakket zat niet in eerdere plannen, maar is op
verzoek van veel regionale partijen in het voorkeursalternatief opgenomen. De
scope van dit robuustheidpakket is nog niet uitgewerkt en daarom kunnen
daarover nog geen concrete uitspraken worden gedaan.