zondag 23 november 2014


De Ruit


Niek Mouter is specialist MKBA (Maatschappelijke Kosten-BatenAnalyse) aan de TU Delft. In het ED schreef hij afgelopen week een opiniestuk over de nieuwe maatschappelijke kosten-baten analyse (MKBA ). “ Foute conclusies van Schultz over de Ruit “stond als titel boven het stuk.

Mouter komt tot deze conclusie omdat in de baten-kostenverhouding zijn met name baten en kosten voor automobilisten zoals kortere reistijden, verkeersveiligheid en accijnzen gesaldeerd. Effecten op het natuurgebied Dommeldal, landschap, cultuurhistorie, archeologie en recreatie zijn allemaal niet meegenomen in de € 3,5 en de € 3,1. Schultz neemt de belangen van mensen die grote schade ondervinden van de Ruit niet mee in haar conclusies over de economisch-maatschappelijke betekenis van de investering. Mouter concludeert:
“ De zwakke positie van natuur, landschap en andere zachte effecten in de MKBA-systematiek zou kunnen worden opgelost door deze effecten in geld uit te drukken, zodat ze mee kunnen worden genomen in de baten-kostenverhouding. Een andere optie is om aan politici glashelder te communiceren dat deze effecten niet in deze eindindicator zitten en dat zij dus zelf nog een afweging moeten maken tussen de baten-kostenverhouding en in het geval van de Ruit rond Eindhoven de negatieve effecten op de mogelijkheden om te recreëren in het Dommeldal, doorsnijding van landschapsstructuren, het verloren gaan van archeologisch zeer waardevol gebied en het verloren gaan van beschermde diersoorten. Hoewel politici zouden willen dat alle effecten van een project in de baten- kostenverhouding van de MKBA zitten, is de werkelijkheid nou eenmaal te complex om in één cijfer te vatten.”
Met name dit laatste – de werkelijkheid is nou eenmaal te complex om in een cijfer te vatten – is zonder meer waar!
Afgelopen zaterdag was de conclusie van het ED dat de Ruit minder rendabel is dan eerst was aangenomen. “ De aanleg van de Ruit om Eindhoven levert minder op dan de provincie doet voorkomen. In het meest ongunstige geval is de beoogde weg zelfs onrendabel ” concludeerde de krant. De provincie had berekend dat elke euro die aan de weg wordt besteed, € 3,50 oplevert . De second opinion van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) komt niet verder dan €3,10 aan economische effect. En dan moet de regio ook nog eens een zeer hoge ontwikkeling doormaken. Als de groei tegenvalt, wordt niet elke euro terugverdient.   Het ED vergeet dat ook een €3,10 een hele mooie score is.
Als je het rapport doorleest, blijkt dat het hele verhaal een stuk genuanceerder is dan in de media doorklinkt. Maandag 24 november 2015 debatteert de Tweede Kamer met minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) over de bijdrage van 271 miljoen euro van het rijk aan de Ruit rond Eindhoven. Een klein jaar geleden stemde een krappe meerderheid van de Kamer tegen de Ruit met als reden dat nut en noodzaak onvoldoende waren onderbouwd. Je kunt niet steeds maar het onmogelijke blijven vragen!
Ik ben benieuwd naar de reacties in de Kamer.

Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185