maandag 21 april 2014

Nieuwe aanpak



In zijn wekelijkse rubriek over binnenlandse politieke onderwerpen in de NRC schreef Marc Chavannes vorige week o.a. over  de collegeonderhandelingen in gemeenten en meer speciaal over de coalitieakkoorden.

Ik citeer een paar passages uit zijn column:

De besprekingen voor de vorming van nieuwe colleges van B&W bevestigen wat de politicologen Thomassen, Van Ham en Andeweg constateren in hun net gepubliceerde boek Wankele Democratie: het valt mee met de gevreesde legitimiteitscrisis van de Nederlandse democratie. Burgers willen best.
In allerlei gemeentes is men bezig nieuwe vormen van democratisch bestuur te bedenken. Het initiatief Gemeenteraad van de Toekomst lijkt wortel te schieten. Her en der zie je minder dichtgemetselde akkoorden, pogingen burgers systematisch bij de voorbereiding van beleid te betrekken, een open oog voor de noodzaak van regionale samenwerking. Geforceerde gemeentefusies, nee dank u.
Voorbeelden zijn te vinden van Oude IJsselstreek (Varsseveld en omstreken) tot in Brabantse gemeentes. Ook elders zijn mensen opgestaan die bewust en hardop zoeken naar nieuwe oplossingen voor het omgaan met ingewikkelde wensen en wetten, rekening houdend met burgers die veel willen, hun mondje open doen maar nu van rijkswege onder druk worden gezet om voor elkaar te gaan zorgen.
In Valkenswaard is Theo Geldens, fractievoorzitter van verkiezingswinnaar Helder & Gedreven, de architect van zo’n nieuwe aanpak. Sinds 2004 is zijn lokale partij gestaag gegroeid. Nu heeft hij de zetels en staat van dienst die hem waarschijnlijk de kans geven, samen met CDA en PvdA, een opener bestuursstijl in de praktijk te brengen. Twaalf jaar na de invoering van het dualisme voelen veel gemeentes dat zij toe zijn aan een vorm van bestuur die meer openstaat voor mensen en groepen buiten de raad.
In het aangrenzende Waalre is onder leiding van D66-voorman Kees de Zeeuw een vergelijkbare dynamiek op gang gekomen. Met uitgewerkte ideeën over het aanpakken van de pittige extra taken die het Rijk de gemeentes toedeelt, wordt ook in deze welvarende gemeente onder Eindhoven geprobeerd een netwerkdemocratie gestalte te geven. Selectie en integriteitstoetsing van kandidaat-wethouders zijn niet de enige elementen waar men op rijksniveau nog wat van kan leren.
Het gaat in dit soort gemeentes om meer dan het vullen van de publieke tribune. Men is op zoek naar een efficiënte, open bestuursstijl en democratische controle op hoofdlijnen. Welke problemen zich morgen aandienen is vandaag nog niet bekend. Consensus binnen de coalitie is niet op alle onderwerpen vereist.”

Morgen wil ik het Laarbeekse coalitieakkoord toetsen aan  het bovenstaande.

Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 053627185