De Ruit
Het
belangrijkste nieuws kwam afgelopen week uit de twee centrumgemeenten van onze
regio. De nieuwe colleges in Helmond en Eindhoven zien de Ruit niet meer
zitten. De bijdragen van deze gemeenten aan de Ruit zullen niet beschikbaar
worden gesteld. In Helmond is het een regelrechte uitruil geworden. De SP wilde
de Ruit niet. CDA en VVD lieten hun steun aan de Ruit vallen .De SP gaf haar
verzet tegen het nieuwe regionale industrieterrein in het BZOB-bos op.
Wat staat
er nu precies in het coalitieakkoord van Helmond? Ik heb het even opgezocht.
Letterlijk staat er:
“ In plaats van
het aanleggen van de Ruit om Eindhoven (Noordoostcorridor) zetten wij eerst in
op slimme bereikbaarheidsoplossingen en op de aanpak van lokale knelpunten in
de infrastructuur. Daarbij kijken wij natuurlijk goed naar de veranderende
mobiliteitsbehoefte.
Voordat er door
de provincie een voorkeursalternatief voor de Noordoostcorridor wordt
vastgesteld willen wij daarom dat er wordt onderzocht of de knelpunten aan de
oostzijde van de regio met maatwerkoplossingen kunnen worden aangepakt. Dat
betekent dat wij de bijdrage van Helmond van € 6,7 miljoen aan de zogeheten
businesscase niet meer ter beschikking stellen. Pas als maatwerkoplossingen
aantoonbaar te weinig effect sorteren voor de interregionale bereikbaarheid,
komt nieuw asfalt in beeld. Mocht daar sprake van zijn, dan wordt nieuw asfalt
ingepast op de manier zoals vastgelegd in het regionaal bereikbaarheidsakkoord.
Dat is dus inclusief de lange omleiding om Dierdonk. Zolang de provincie nog
geen definitief besluit heeft genomen over de Ruit, houden wij geld beschikbaar
voor Helmondse maatregelen (zoals verkeersafwikkeling, overlast en
Peelpanorama). ”
Het
voornemen is overduidelijk. Helmond kiest voor maatwerkoplossingen. Nieuw
asfalt komt pas in beeld als deze oplossingen niet voldoende blijken te zijn.
Dan pas komt de Ruit weer om de hoek kijken. Wel inclusief de lange omleiding
om Dierdonk!
Al met al
ziet het er niet meer goed uit voor de Ruit. Laarbeek is de dupe. Het
doorgaande verkeer blijft over de Gemertseweg en de Lieshoutseweg zijn weg
zoeken. Laarbeek zal zelf een oplossing moeten zoeken voor de bottleneck bij de
Beekse brug en het sluipverkeer door Aarle-Rixtel, Beek en Donk en Lieshout.
Hoe je dit met maatwerkoplossingen kunt bereiken, is mij een raadsel.
Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 053627185