Motie Dik-Faber aangenomen
De Tweede
Kamer heeft dinsdag de motie van de ChristenUnie over de
beschikbaarheidstelling van de toegezegde 268 mlj. voor de Ruit aangenomen. Dit
is een lelijke streep door de rekening. Het lijkt erop dat de regio weer terug
is bij af; voor de zesde keer overigens al in 40 jaar! Bij BOSE was de regio
niet bij machte het heft in eigen hand te houden; nu is het de provincie ook
niet gelukt.
Geld dat
toegezegd was aan de regio, wordt, als de minister de motie overneemt, gedeeltelijk aan andere infrastructurele
zaken buiten de regio besteed. Kijk maar wat er in de motie staat:
De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat het Rijk een bijdrage van 268 mln euro heeft gereserveerd voor de Ruit Eindhoven;
overwegende dat de MKBA en second opinion op de MKBA voor de Ruit Eindhoven negatief zijn, de commissie MER in een tussenrapportage bij de Notitie Reikwijdte en Detailniveau kritisch is over dit project en de Provinciale Omgevingscommissie van mening is dat nut en noodzaak nog onvoldoende onderbouwd zijn;
overwegende dat maatregelen op de A27, A58 & A67 die de (inter)nationale bereikbaarheid van Noord-Brabant sterk verbeteren, zijn getemporiseerd (A27, A58) of geschrapt (A67);
overwegende dat de temporisering van de Rijksbijdrage de versnelde aanpak van de A58 middels voorfinanciering door bedrijfsleven en provincie/gemeenten belemmerd;
verzoekt de regering nu nog geen bestuursovereenkomst voor realisatie van de Ruit Eindhoven te tekenen, het project te optimaliseren en daarbij rekening te houden met (potentiële) natuurwaarden van de EHS en een nieuwe MKBA te maken met zowel een hoog als een laag groeiscenario op basis van actuele verkeersprognoses (op basis van verkeersmodel van Rijkswaterstaat);
verzoekt de regering de Rijksbijdrage voor de Ruit Eindhoven niet te schrappen, maar te temporiseren en eerst in te zetten op:
- realisatie van maatregelen die voortkomen uit het MIRT-onderzoek Brainport Avenue, waaronder realisatie van station Eindhoven Acht/Airport;
- realisatie 1e fase van een volwaardig knooppunt A27 Hooipolder (klaverturbine of klaversterturbine);
- realisatie van verbreding A27 Werkendam-Scheiwijk uiterlijk in 2019 beginnen en zo mogelijk versnellen en bij dit project optimaal rekening te houden met een toekomstige spoorlijn Breda-Utrecht;
- ongedaan maken van de temporisering van de A58 (in ieder geval Eindhoven – Tilburg) zodat versnelde realisatie mogelijk blijft;
- een in overleg met gemeenten en provincie op te stellen pakket maatregelen voor de Rijksinfrastructuur in de regio Eindhoven (en hierbij verbreding A67 Leenderheide-Geldrop en no-regret pakket A67 te betrekken), waarbij ook de principes van Beter Benutten worden betrokken;
en gaat over tot de orde van de dag.
Dik-Faber
Van Veldhoven
Dit geld zijn we voorlopig kwijt.
Onbegrijpelijk dat de Tweede Kamer zich zo laat leiden door de waan van de dag. Een paar maanden geleden dacht de Kamer nog totaal anders. De Kamer mag fit doen,maar het is natuurlijk niet comme il faut.
Even afwachten wat de minister doet. Ik kan me overigens niet voorstellen dat de minister over dit onderwerp een conflict met de Kamer wil.
Voor reactie mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185