Wijzigingen in de
gemeentewet
Het kabinet
heeft een voorstel ingediend om de Gemeentewet op een aantal onderdelen te
veranderen. Dit proces loopt al. De belangrijkste wijzigingen zijn de volgende:
- De burgemeester krijgt een wettelijke rol in het proces van collegeonderhandelingen na verkiezingen
- Vervallen verplichting tot uitbrengen van een burgerjaarverslag
- Vrijwillig ontslag wethouder kan onmiddellijk ingaan
- De Commissaris van de Koning is als Rijksorgaan belast met het adviseren en bemiddelen als de bestuurlijke integriteit in een gemeente in het geding is
- Het college krijgt de mogelijkheid om zijn bevindingen over de profielschets van de burgemeester kenbaar te maken voordat deze wordt vastgesteld
- De raad kan één of meer wethouders als adviseur aan de vertrouwencommissie toevoegen, zowel bij benoeming als herbenoeming van de burgemeester
- De voorzitter van een raadscommissie hoeft niet langer lid te zijn van de raad
- Raadsleden kunnen niet langer zitting nemen in bezwaarschriftencommissies
Volgens de uitwerking van het voorstel in de memorie van toelichting kan de burgemeester op eigen verzoek tijdens collegeonderhandelingen over het verloop daarvan worden geïnformeerd. Hij of zij kan als toekomstig lid van het college ook zijn opvattingen tijdens het proces geven. De collegevorming zelf is en blijft een verantwoordelijkheid van fracties in de raad. Wellicht een opstapje naar meer invloed van de burgemeester en wellicht later een gekozen burgemeester? ‘De burgemeester wordt zo wel een bijzondere figuur. Hij krijgt al meer bevoegdheden en dat wringt met het benoemde karakter van de burgemeester. Waarschijnlijk gaat het over zijn eigen portefeuille, maar als hij ook input kan geven bij collegeonderhandelingen, wordt hij bijna een soort eerste wethouder. Je kunt beter meteen naar het hele stelsel kijken, dan steeds kleine wijzigingen doorvoeren.’ Het zou goed zijn dat openbaar wordt gemaakt wat de opmerkingen van de burgemeester over de collegeonderhandelingen zijn en hoe collegepartijen daarmee zijn omgegaan.‘
- De burgemeester krijgt een wettelijke rol in het proces van collegeonderhandelingen na verkiezingen
- Vervallen verplichting tot uitbrengen van een burgerjaarverslag
- Vrijwillig ontslag wethouder kan onmiddellijk ingaan
- De Commissaris van de Koning is als Rijksorgaan belast met het adviseren en bemiddelen als de bestuurlijke integriteit in een gemeente in het geding is
- Het college krijgt de mogelijkheid om zijn bevindingen over de profielschets van de burgemeester kenbaar te maken voordat deze wordt vastgesteld
- De raad kan één of meer wethouders als adviseur aan de vertrouwencommissie toevoegen, zowel bij benoeming als herbenoeming van de burgemeester
- De voorzitter van een raadscommissie hoeft niet langer lid te zijn van de raad
- Raadsleden kunnen niet langer zitting nemen in bezwaarschriftencommissies
Volgens de uitwerking van het voorstel in de memorie van toelichting kan de burgemeester op eigen verzoek tijdens collegeonderhandelingen over het verloop daarvan worden geïnformeerd. Hij of zij kan als toekomstig lid van het college ook zijn opvattingen tijdens het proces geven. De collegevorming zelf is en blijft een verantwoordelijkheid van fracties in de raad. Wellicht een opstapje naar meer invloed van de burgemeester en wellicht later een gekozen burgemeester? ‘De burgemeester wordt zo wel een bijzondere figuur. Hij krijgt al meer bevoegdheden en dat wringt met het benoemde karakter van de burgemeester. Waarschijnlijk gaat het over zijn eigen portefeuille, maar als hij ook input kan geven bij collegeonderhandelingen, wordt hij bijna een soort eerste wethouder. Je kunt beter meteen naar het hele stelsel kijken, dan steeds kleine wijzigingen doorvoeren.’ Het zou goed zijn dat openbaar wordt gemaakt wat de opmerkingen van de burgemeester over de collegeonderhandelingen zijn en hoe collegepartijen daarmee zijn omgegaan.‘
Als er een
integriteitskwestie in een gemeente speelt, is er een speciale rol voor de
Commissaris van de Koning weggelegd. Ik denk dat dit goed is. Ook blijkt nu
weer in de gemeente Laarbeek dat de voor een burgemeester met zijn rol in de
organisatie niet altijd mogelijk om dit op te lossen. Hij is dan niet in staat
zulke kwesties aan te pakken. Dat moet een onafhankelijke derde doen die boven
de partijen staat. De burgemeester moet signaleren, voorkomen en integriteit
bespreekbaar maken.
Voor reactie
mail naar wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185