Idioterie van het ergste soort
Het CDA en PNL in verband met de behandeling van
de Kadernota 2016 hebben vragen gesteld het pakket aan maatregelen waarover in
de Peelgemeenten gedacht wordt , nu de ruit niet doorgaat.
In
zijn antwoord gaat het college uitvoerig in op de vraag van de beide
raadsfracties. Binnen de Peel is een globale inventarisatie van de mogelijke
maatregelen. Hierbij is uitgegaan van alle stappen van Verdaas.
In
het antwoord komen alle zeven stappen van Verdaas aan bod. Het college
schrijft:
“Stap 1: Ruimtelijke Ordening
De ruimtelijke structuur in de
Brainport-regio is verankerd in provinciale, regionale en lokale beleidsplannen.
Het is niet reëel te veronderstellen dat de bestaande ruimtelijke structuur ingrijpend
zou kunnen veranderen. Pas op zeer lange termijn, ruim buiten de scope van
2030, zouden eventuele maatregelen effect kunnen hebben. Toch is het wenselijk
om de ruimtelijke
component van het beleid van de regio
te toetsen op potentiele win-win-situaties.
Stap 2: Prijsbeleid
Prijsbeleid ligt nagenoeg volledig op
nationaal niveau en is derhalve geen optie op regionale schaal.
Stap 3: Mobiliteitsmanagement en
Fiets
Mobiliteitsmanagement biedt diverse
kansen. Onze rol hierin is vooral faciliterend. We denken aan initiatieven op
het gebied van mobiliteitsmanagement (het nieuwe werken, internet
samenleving). Wij willen zoeken naar
innovatieve maatregelen die hieraan in positieve zin kunnen bijdragen.
Daarnaast zijn er mogelijkheden voor de fiets en vooral de E-bike. Dit vergt
een grote inspanning, bijvoorbeeld door het aanleggen van ontbrekende schakels
in het bestaande fietsnetwerk en het geschikt maken van routes voor de veel
snellere E-bike.
Uiteraard willen we doorgaan met het
bieden van kwalitatief hoogwaardige voorzieningen voor de fietser (stallingen, oplaadpunten,
etc.).
Stap 4: Openbaar Vervoer
Openbaar vervoer moet ook in de
toekomst mensen de mogelijkheid bieden zich te verplaatsen;daar waar veel
behoefte is, maar vooral voor diegenen die niet over eigen vervoer kunnen
beschikken. Wij vinden dat het moment daar is om gericht te investeren in de
toekomst van het openbaar vervoer. Daarom wil de Peelregio samen met u - en
aanhakend op de nu lopende aanbestedingsprocedure - nadenken over robuuste
innovatieve toekomstvoorzieningen, die in de eerste plaats klantgericht worden
ingericht. Daarnaast biedt een betere benutting van koppelingen met andere
vervoerssystemen, zoals auto(delen) en fietsen in onze regio kansen.
Al met al maatwerk dus.
Stap 5:Benutting
Wij vinden dat benutting - zowel de
bekende maatregelen als de nieuwe mogelijkheden van Smart Mobility oplossingen
- een prominente plek moet krijgen in het maatregelenpakket. Als high-tech
automotive regio kan dat ook bijna niet anders. We zoeken naar concrete toepassingen,
waarbij we ons realiseren dat op voorhand niet met zekerheid te zeggen is hoe
doelmatig ze zijn. In zijn
algemeenheid kunnen we hier alvast aangeven dat feitelijk voor alle stappen van
Verdaas geldt dat het innovatieaspect volop aandacht zal krijgen, of dat nu betrekking
heeft op 'oude vertrouwde' concepten of sterk innovatieve.
Stappen 6 en 7: Aanpassen bestaande
en aanleg nieuwe infrastructuur
In de Peelregio bestaat consensus
over het feit dat ook stap 6 en 7 onderdeel uitmaken van het maatregelenpakket,
dit in overeenstemming met onze individuele raadsbesluiten. Reconstructie van
bestaande infrastructuur en aanleg van nieuwe infrastructuur is nodig om een
adequate doorstroming van het verkeer te bewerkstelligen om zo de
bereikbaarheid in onze regio op langere termijn veilig te kunnen stellen. Wij
vinden dat er nog veel te verbeteren valt. Neem de A67; wij zijn het er unaniem
over eens dat een snellere en gerichtere aanpak - aangegeven in de brief van GS
aan de Minister - noodzakelijk is.””
Een
uitvoerig antwoord dat ook best al eerder naar de raad gestuurd had kunnen
worden. Duidelijk is dat het stappenplan heel duidelijk vanuit Peelperspectief
is geschreven. Het is een vrij algemeen concept geworden, waarin ik de aandacht
voor de situatie in Laarbeek pijnlijk
mis. Hebben het college en/of Laarbeekse
ambtenaren wel daadwerkelijk aan de opstelling van dit plan meegewerkt. Als je
de opzet leest, ga je daaraan twijfelen.
De wethouder omarmt wel het recente initiatief van Gemert-Bakel over de Beekse
brug, maar vergeet de Laarbeekse knelpunten in de Peel over het voetlicht te
brengen. Wat hebben de Laarbeekse burgers die dagelijks geconfronteerd worden
met de opstoppingen bij de Beekse brug, de uitlaatgassen van de files op de
Gemertse- en Lieshoutseweg, de Oranjelaan en de levensgevaarlijke capriolen die
fietsers iedere dag moeten uithalen op de Wilhelminabrug bij de Deensehoek –wat
hebben de Laarbeekse burgers aan dit plan? Niets, helemaal niets.
De inwoners van Laarbeek vragen alleen maar
een snelle oplossing van de knelpunten en hebben lak aan de zwaarwichtige
managementverhalen van wereldvreemde bestuurders en ambtenaren. Laarbeek had de
Peel bij de les moeten houden en vooruit moeten kijken naar concrete
maatregelen. Het stappenplan van Verdaas hebben we al zo vaak gemaakt, op papier
wel te verstaan.
Voor
reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185