maandag 29 juni 2015



Idioterie van het ergste soort


Het  CDA en PNL in verband met de behandeling van de Kadernota 2016 hebben vragen gesteld het pakket aan maatregelen waarover in de Peelgemeenten gedacht wordt , nu de ruit niet doorgaat.
In zijn antwoord gaat het college uitvoerig in op de vraag van de beide raadsfracties. Binnen de Peel is een globale inventarisatie van de mogelijke maatregelen. Hierbij is uitgegaan van alle stappen van Verdaas.

In het antwoord komen alle zeven stappen van Verdaas aan bod. Het college schrijft:

“Stap 1: Ruimtelijke Ordening
De ruimtelijke structuur in de Brainport-regio is verankerd in provinciale, regionale en lokale beleidsplannen. Het is niet reëel te veronderstellen dat de bestaande ruimtelijke structuur ingrijpend zou kunnen veranderen. Pas op zeer lange termijn, ruim buiten de scope van 2030, zouden eventuele maatregelen effect kunnen hebben. Toch is het wenselijk om de ruimtelijke
component van het beleid van de regio te toetsen op potentiele win-win-situaties.
Stap 2: Prijsbeleid
Prijsbeleid ligt nagenoeg volledig op nationaal niveau en is derhalve geen optie op regionale schaal.
Stap 3: Mobiliteitsmanagement en Fiets
Mobiliteitsmanagement biedt diverse kansen. Onze rol hierin is vooral faciliterend. We denken aan initiatieven op het gebied van mobiliteitsmanagement (het nieuwe werken, internet
samenleving). Wij willen zoeken naar innovatieve maatregelen die hieraan in positieve zin kunnen bijdragen. Daarnaast zijn er mogelijkheden voor de fiets en vooral de E-bike. Dit vergt een grote inspanning, bijvoorbeeld door het aanleggen van ontbrekende schakels in het bestaande fietsnetwerk en het geschikt maken van routes voor de veel snellere E-bike.
Uiteraard willen we doorgaan met het bieden van kwalitatief hoogwaardige voorzieningen voor de fietser (stallingen, oplaadpunten, etc.).
Stap 4: Openbaar Vervoer
Openbaar vervoer moet ook in de toekomst mensen de mogelijkheid bieden zich te verplaatsen;daar waar veel behoefte is, maar vooral voor diegenen die niet over eigen vervoer kunnen beschikken. Wij vinden dat het moment daar is om gericht te investeren in de toekomst van het openbaar vervoer. Daarom wil de Peelregio samen met u - en aanhakend op de nu lopende aanbestedingsprocedure - nadenken over robuuste innovatieve toekomstvoorzieningen, die in de eerste plaats klantgericht worden ingericht. Daarnaast biedt een betere benutting van koppelingen met andere vervoerssystemen, zoals auto(delen) en fietsen in onze regio kansen.
Al met al maatwerk dus.

Stap 5:Benutting
Wij vinden dat benutting - zowel de bekende maatregelen als de nieuwe mogelijkheden van Smart Mobility oplossingen - een prominente plek moet krijgen in het maatregelenpakket. Als high-tech automotive regio kan dat ook bijna niet anders. We zoeken naar concrete toepassingen, waarbij we ons realiseren dat op voorhand niet met zekerheid te zeggen is hoe
doelmatig ze zijn. In zijn algemeenheid kunnen we hier alvast aangeven dat feitelijk voor alle stappen van Verdaas geldt dat het innovatieaspect volop aandacht zal krijgen, of dat nu betrekking heeft op 'oude vertrouwde' concepten of sterk innovatieve.
Stappen 6 en 7: Aanpassen bestaande en aanleg nieuwe infrastructuur
In de Peelregio bestaat consensus over het feit dat ook stap 6 en 7 onderdeel uitmaken van het maatregelenpakket, dit in overeenstemming met onze individuele raadsbesluiten. Reconstructie van bestaande infrastructuur en aanleg van nieuwe infrastructuur is nodig om een adequate doorstroming van het verkeer te bewerkstelligen om zo de bereikbaarheid in onze regio op langere termijn veilig te kunnen stellen. Wij vinden dat er nog veel te verbeteren valt. Neem de A67; wij zijn het er unaniem over eens dat een snellere en gerichtere aanpak - aangegeven in de brief van GS aan de Minister - noodzakelijk is.””

Een uitvoerig antwoord dat ook best al eerder naar de raad gestuurd had kunnen worden. Duidelijk is dat het stappenplan heel duidelijk vanuit Peelperspectief is geschreven. Het is een vrij algemeen concept geworden, waarin ik de aandacht voor de situatie in  Laarbeek pijnlijk mis. Hebben  het college en/of Laarbeekse ambtenaren wel daadwerkelijk aan de opstelling van dit plan meegewerkt. Als je de opzet leest,  ga je daaraan twijfelen. De wethouder omarmt wel het recente initiatief van Gemert-Bakel over de Beekse brug, maar vergeet de Laarbeekse knelpunten in de Peel over het voetlicht te brengen. Wat hebben de Laarbeekse burgers die dagelijks geconfronteerd worden met de opstoppingen bij de Beekse brug, de uitlaatgassen van de files op de Gemertse- en Lieshoutseweg, de Oranjelaan en de levensgevaarlijke capriolen die fietsers iedere dag moeten uithalen op de Wilhelminabrug bij de Deensehoek –wat hebben de Laarbeekse burgers aan dit plan? Niets, helemaal niets.

 De inwoners van Laarbeek vragen alleen maar een snelle oplossing van de knelpunten en hebben lak aan de zwaarwichtige managementverhalen van wereldvreemde bestuurders en ambtenaren. Laarbeek had de Peel bij de les moeten houden en vooruit moeten kijken naar concrete maatregelen. Het stappenplan van Verdaas hebben we al zo vaak gemaakt, op papier wel te verstaan.

Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185