maandag 14 juli 2014


                                                                                                                                                 

Integritis


Wat houdt integer handelen nu precies in? Deze vraag stelt het NRC in het afgelopen weekend. In een uitvoerig artikel gaat de krant in op de verschillende integriteitsonderzoeken die bij de vorming van de nieuwe colleges in een aantal gemeenten zijn gehouden. De meeste onderzoeken door externe bureaus zijn gehouden in de zuidelijke provincies. Waarschijnlijk omdat de Commissarissen van de Koning in deze provincies hierop het sterkst hebben aangedrongen.

Bijna een kwart van alle gemeenten waar in maart gemeenteraadsverkiezingen werden gehouden ( 89 van de 380 ) liet hun kandidaat-wethouders extern screenen. Volgens sommigen schoten gemeenten hiermee door. De term “ integritis ” viel zelfs. Laarbeek deed aan deze gekte niet mee. Misschien dat het daar nog spijt van krijgt, nu twee wethouders onder vuur liggen. De ene vanwege beschuldigingen van stemmen ronselen; de andere vanwege een schijnbare belangenverstrengeling.

Overigens waren alle commissarissen niet eensgezind over de noodzaak van externe screening. Ank Bijleveld-Schouten, de commissaris van Overijssel, bij voorbeeld vond dat externe bureaus overbodig waren. Zij is van mening dat wethouders en raadsleden zelf de normen wel kunnen afspreken. Daarvoor heb je volgens haar geen externe bureaus nodig. Deze commerciële bureaus zijn vooral bezig zijn nieuwe markten te zoeken.

De verschillende bureaus kozen in hun uiteindelijke advies voor de veiligheid. Bij twijfel niet doen was meestal hun stellingname. Vaak adviseerden zij ook tot aanpassingen in nevenfuncties, portefeuilles of stemgedrag. Dit meestal onder het motto “ better safe than sorry ” En dat voor € 750 tot € 1500 per screening per wethouder.

Screeningsbureaus hanteren volgens de NRC een subjectieve definitie van integriteit. Elk bureau heeft zijn eigen definitie. Dit werkt de onduidelijkheid in de hand. Er is sprake van een overdreven aandacht voor persoonlijke handel en wandel van bestuurders. Bureaus schieten door in integritis. Met de problematiek wordt verkrampt omgegaan. De schijn van belangenverstrengeling is een hopeloos begrip. Schijn is niet te definiëren. Wie hiervan beschuldigd wordt, wordt politiek monddood gemaakt. Vast staat ook dat de meeste wethouders die noodgedwongen opstappen, vaker vertrekken vanwege een politiek conflict dan een integriteitskwestie.
Dit moet te denken geven.

Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185