N279
In veel gemeenten in Zuidoost Brabant die grenzen aan
de N279 wordt druk gediscussieerd over de voorstelen van de stuurgroep over de
toekomstige inrichting van de N279. Zo zag ik artikelen voorbij komen in het
Gemerts Nieuwsblad en een bijdrage van Stijn Smeulders op de website van De
weblog van Helmond. Heel gedegen artikelen vaak.
Van de kant van Laarbeek zie of hoor ik nauwelijks
iets. In het koor van de verschillende stemmen zwijgt Laarbeek. Zelfs de
provinciale plannen voor het onderhoud van de N615 zijn voor Laarbeek kennelijk
geen aanleiding genoeg om de discussie over de Beekse brug met alle kracht te
heropenen. Laarbeek wacht lijdzaam af. Het lijkt er wel op dat daadkracht
ontbreekt.
De N279 is van groot belang voor de doorstroom van het
verkeer. In deze regio hebben vooral Gemert-Bakel en Helmond groot belang bij
deze weg. Beide gemeente grijpen de discussie over de inrichting van de N279 dan ook met beide handen aan om hun
visie en hun voorkeuren te verdedigen. In deze discussie staat Dierdonk
centraal. Alleen Gemert-Bakel lijkt zich druk te maken over de Beekse brug.
Alleen zinvolle voorstellen om dit knelpunt op te lossen worden nog steeds niet
gepresenteerd. Het blijft dus kommer en kwijl sinds het afschieten van De Ruit.
Wat moet Laarbeek nu doen? Natuurlijk op de
allereerste plaats het voorkeursalternatief van de stuurgroep indringend
bestuderen en daarbij vooral oog hebben voor de aansluiting op Boerdonk en
Gemert-Bakel . In de in te dienen zienswijze zal Laarbeek heel uitdrukkelijk de
aandacht moeten vragen voor de situatie bij de Beekse brug. Laarbeek kan dit
niet hard genoeg benadrukken. Met betrekking tot de plannen voor de N279 zal
dit voor de provincie waarschijnlijk geen verschil maken; voor Laarbeek des te
meer. Laarbeek moet de Beekse brug in de picture houden en op dit punt
gezamenlijk optrekken met Gemert.
Alleen zo houdt Laarbeek het vuur warm!
Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel
0653627185