dinsdag 9 mei 2017


Fly-over



Morgen avond worden de raad en commissieleden bijgepraat over het rapport van Raadhuis Advies over de N279. De bijeenkomst is in Gemert. Laarbeek en Gemert doen dit in  een gezamenlijke bijeenkomst.

Raadhuis Advies heeft in opdracht van de gemeenten Gemert-Bakel, Helmond en Laarbeek  een onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om de aanhaking op de N279 door middel van een extra ‘inprikker’ oostelijk van Aarle-Rixtel te verbeteren. Waarom de gemeente Helmond in Gemert woensdagavond niet aanwezig is, weet ik niet. Dit is op zijn minst vreemd, zeker als men bedenkt dat de Peelgemeenten zoveel mogelijk in gezamenlijkheid willen doen.

Nu ik het rapport  van Raadhuis Advies heb gelezen begrijp ik ook dat Helmond de gedacht oplossing afwijst. Een inprikker – een nieuwe aansluiting N279 Kanaaldijk Aarle-Rixtel/Helmond – moet een rechtstreekse verbinding vormen tussen de N279 ten zuiden van Gemert en de Kanaaldijk bij Aarle-Rixtel. Met deze nieuwe aansluiting kan bestemmingsverkeer met een relatie in een van de kernen van Laarbeek en de westzijde van Helmond de N279 bereiken met minimaal gebruik van het onderliggend wegennet. Concreet betekent dit dat verkeer in Laarbeek veel minder gebruik hoeft te maken van de route via de Oranjelaan en – vanuit Aarle-Rixtel – de route via Opstal e.o.. Voor verkeer in Helmond is het niet langer nodig om vanuit de westzijde van de stad eerst naar de oostzijde van de stad te rijden alvorens uit te komen op de N279.

Maar de voorgestelde oplossing heeft ook een schaduwzijde: de Julianalaan in Helmond  raakt overbelast. Natuurlijk wijst Helmond dit af

Conclusie mijnerzijds: De Ruit was nog niet eens zo’n gekke gedachte. Dit blijkt andermaal.


Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185