Fly-over
Morgen avond worden de raad en commissieleden
bijgepraat over het rapport van Raadhuis Advies over de N279. De bijeenkomst is
in Gemert. Laarbeek en Gemert doen dit in
een gezamenlijke bijeenkomst.
Raadhuis Advies heeft in opdracht van de gemeenten
Gemert-Bakel, Helmond en Laarbeek een
onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om de aanhaking op de N279 door middel
van een extra ‘inprikker’ oostelijk van Aarle-Rixtel te verbeteren. Waarom de
gemeente Helmond in Gemert woensdagavond niet aanwezig is, weet ik niet. Dit is
op zijn minst vreemd, zeker als men bedenkt dat de Peelgemeenten zoveel
mogelijk in gezamenlijkheid willen doen.
Nu ik het rapport
van Raadhuis Advies heb gelezen begrijp ik ook dat Helmond de gedacht
oplossing afwijst. Een inprikker – een nieuwe aansluiting N279 Kanaaldijk
Aarle-Rixtel/Helmond – moet een rechtstreekse verbinding vormen tussen de N279
ten zuiden van Gemert en de Kanaaldijk bij Aarle-Rixtel. Met deze nieuwe
aansluiting kan bestemmingsverkeer met een relatie in een van de kernen van
Laarbeek en de westzijde van Helmond de N279 bereiken met minimaal gebruik van
het onderliggend wegennet. Concreet betekent dit dat verkeer in Laarbeek veel
minder gebruik hoeft te maken van de route via de Oranjelaan en – vanuit
Aarle-Rixtel – de route via Opstal e.o.. Voor verkeer in Helmond is het niet
langer nodig om vanuit de westzijde van de stad eerst naar de oostzijde van de
stad te rijden alvorens uit te komen op de N279.
Maar de voorgestelde oplossing heeft ook een schaduwzijde:
de Julianalaan in Helmond raakt overbelast.
Natuurlijk wijst Helmond dit af
Conclusie mijnerzijds: De Ruit was nog niet eens zo’n
gekke gedachte. Dit blijkt andermaal.
Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel
0653627185