zondag 14 mei 2017


Een studie die niets bijdraagt.



Deze week stond de N279 weer volop in de belangstelling. Op verzoek van de gemeenten Gemert-Bakel, Helmond en Laarbeek heeft Raadhuis Advies  een rapport uitgebracht over een studie naar de aansluiting van de N279 op de Kanaaldijk. Via een zgn. inprikker zou het verkeer vanaf de N279 een betere toegang tot Helmond krijgen. Er zijn twee alternatieven ontwikkeld: een inprikker zuidelijk van Albert Pistoriusstraat en een noordelijker. Beide ideeën krijgen niet de schoonheidsprijs. Sterker nog het Helmondse college verwerpt het idee al helemaal door de gevreesde verkeersoverlast op de Julianastraat in Helmond.

Op het gemeentehuis in Gemert kregen deze week raads- en commissieleden van Gemert-Bakel en Laarbeek toelichting op het rapport. Aansluitend aan deze bijeenkomst vergaderde de Laarbeekse commissie Ruimtelijk Domein over het rapport.

In Gemert-Bakel had het college voorafgaande aan de bijeenkomst van woensdag al besloten geen medewerking te verlenen aan de lange omleiding rond Dierdonk en in te zetten op een N279 met 2*2 rijstroken. Gemert wil zich hiervoor sterk maken, ook al is deze optie door de provincie eerder al afgewezen. Voor deze stellingname van Gemert is het een en ander te zeggen als je kijkt naar de verschillen de studies die er ondertussen al gemaakt zijn.

Zuidoost-Brabant heeft behoefte aan een betrouwbare verbinding tussen Den Bosch ( A2) en Asten ( A67 ). Iedereen die geconfronteerd wordt met het dagelijkse fileleed zal dit erkennen. Ook in Laarbeek pleiten met name het CDA en PNL voor deze optie. Richting Provinciale Staten die uiteindelijk het laatste woord hebben, zal er druk uitgeoefend moeten worden om dit alsnog voor elkaar te krijgen.

De Laarbeekse politiek is er nog lang niet uit. Dat bleek woensdagavond opnieuw. Laarbeek heeft zelfs nog niet eens een begin van een oplossing voor ogen. Het rapport van Raadhuis Advies roept meer vragen op dan het oplost. Of de beoogde effecten van de voorgestelde maatregelen ook inderdaad uit gaan komen is nog zeer de vraag. De Laarbeekse commissie zette hier woensdag dan ook terecht grote vraagtekens bij.

Wat vooral opvalt in de discussie in Laarbeek over de wegenproblematiek is dat het Laarbeekse college en de Laarbeekse politici eigenlijk geen benul van een daadwerkelijke oplossing hebben. Het college draait aan alle kanten; de wethouder heeft nauwelijks inbreng in allerlei overleggen en praat bij voorkeur over allerlei zaken die Laarbeek nauwelijks aangaan. Voor het belangrijkste probleem, de N615, heeft hij geen oplossing. Verder dan een voor Laarbeek onbetaalbare tunnel onder de Beekse brug komt hij niet. Onbegrijpelijk dat de Laarbeekse politiek hem niet ondubbelzinnig terugfluit.

Zo komt Laarbeek nergens. Laarbeek zal zelf met een adequate en aanvaardbare oplossing moeten komen en hiervoor bij de nabuurgemeenten politieke steun moeten verwerven.

Het is toch te gek voor woorden dat alleen Gemert zich druk lijkt te maken over de Beekse brug! Het is primair een Laarbeeks probleem. Zo betaalt Laarbeek uiteindelijk de prijs voor het afschieten van De Ruit.


Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185