Een studie die niets bijdraagt.
Deze week stond de N279 weer volop in
de belangstelling. Op verzoek van de gemeenten Gemert-Bakel, Helmond en
Laarbeek heeft Raadhuis Advies een
rapport uitgebracht over een studie naar de aansluiting van de N279 op de
Kanaaldijk. Via een zgn. inprikker zou het verkeer vanaf de N279 een betere
toegang tot Helmond krijgen. Er zijn twee alternatieven ontwikkeld: een
inprikker zuidelijk van Albert Pistoriusstraat en een noordelijker. Beide
ideeën krijgen niet de schoonheidsprijs. Sterker nog het Helmondse college
verwerpt het idee al helemaal door de gevreesde verkeersoverlast op de
Julianastraat in Helmond.
Op het gemeentehuis in Gemert kregen
deze week raads- en commissieleden van Gemert-Bakel en Laarbeek toelichting op
het rapport. Aansluitend aan deze bijeenkomst vergaderde de Laarbeekse
commissie Ruimtelijk Domein over het rapport.
In Gemert-Bakel had het college
voorafgaande aan de bijeenkomst van woensdag al besloten geen medewerking te
verlenen aan de lange omleiding rond Dierdonk en in te zetten op een N279 met
2*2 rijstroken. Gemert wil zich hiervoor sterk maken, ook al is deze optie door
de provincie eerder al afgewezen. Voor deze stellingname van Gemert is het een
en ander te zeggen als je kijkt naar de verschillen de studies die er
ondertussen al gemaakt zijn.
Zuidoost-Brabant heeft behoefte aan
een betrouwbare verbinding tussen Den Bosch ( A2) en Asten ( A67 ). Iedereen
die geconfronteerd wordt met het dagelijkse fileleed zal dit erkennen. Ook in
Laarbeek pleiten met name het CDA en PNL voor deze optie. Richting Provinciale
Staten die uiteindelijk het laatste woord hebben, zal er druk uitgeoefend
moeten worden om dit alsnog voor elkaar te krijgen.
De Laarbeekse politiek is er nog lang
niet uit. Dat bleek woensdagavond opnieuw. Laarbeek heeft zelfs nog niet eens
een begin van een oplossing voor ogen. Het rapport van Raadhuis Advies roept
meer vragen op dan het oplost. Of de beoogde effecten van de voorgestelde maatregelen
ook inderdaad uit gaan komen is nog zeer de vraag. De Laarbeekse commissie
zette hier woensdag dan ook terecht grote vraagtekens bij.
Wat vooral opvalt in de discussie in
Laarbeek over de wegenproblematiek is dat het Laarbeekse college en de Laarbeekse
politici eigenlijk geen benul van een daadwerkelijke oplossing hebben. Het
college draait aan alle kanten; de wethouder heeft nauwelijks inbreng in
allerlei overleggen en praat bij voorkeur over allerlei zaken die Laarbeek
nauwelijks aangaan. Voor het belangrijkste probleem, de N615, heeft hij geen
oplossing. Verder dan een voor Laarbeek onbetaalbare tunnel onder de Beekse
brug komt hij niet. Onbegrijpelijk dat de Laarbeekse politiek hem niet
ondubbelzinnig terugfluit.
Zo komt Laarbeek nergens. Laarbeek
zal zelf met een adequate en aanvaardbare oplossing moeten komen en hiervoor
bij de nabuurgemeenten politieke steun moeten verwerven.
Het is toch te gek voor woorden dat
alleen Gemert zich druk lijkt te maken over de Beekse brug! Het is primair een Laarbeeks
probleem. Zo betaalt Laarbeek uiteindelijk de prijs voor het afschieten van De
Ruit.
Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel
0653627185