De Ruit
Het moment nadert dat Provinciale
Staten een besluit gaan nemen over De
Ruit. Voor het einde van het jaar moet de definitieve beslissing vallen. Met de
gemeenteraadsverkiezingen van maart in dit jaar en de coalitievorming in
verschillende regiogemeenten zijn de kansen op
een positieve beslissing over de
Ruit er niet op vooruit gegaan. De colleges van Eindhoven en Helmond lieten de
steun aan de Ruit vallen.
In Den Bosch strijdt gedeputeerde van
Heugten met alle kracht om dit dossier tot een goed einde te brengen. Geen goed
teken is dat hij heeft afgezien van het lijsttrekkerschap voor het CDA bij de
komende verkiezingen voor een nieuwe Provinciale Staten. Het CDA heeft tot een
verjonging van de kandidatenlijst besloten; van Heugten voelde
klaarblijkelijk de bui al hangen.
Met nogal wat verbazing, zeker in het
licht van het voorgaande, zag ik vorige week dat de 21 verkeerswethouders van
de 21 SRE-gemeenten zich uitgesproken hebben over De Ruit. En dat nog wel in
beperkt positieve zin. De verkeerswethouders spreken zicht uit voor een
kleinere ruit: geen vierbaans-, maar een tweebaansweg. Tegelijkertijd pleitten
zij voor verbreding van de A67 tussen Leenderheide en Asten.
Het voorstel van de SRE-wethouders is
positiever t.o.v. de Ruit dan op grond
van eerdere berichten verwacht werd. De wethouders erkennen de noodzaak van de
aanleg van de Ruit, zij het in afgeslankte vorm. Dat is winst. Feitelijk zegt
de regio: er is nieuw asfalt nodig om de verkeersgroei tot 2030 op te vangen;
maar niet zoveel als de provincie wil.
Vanuit Laarbeekse optiek is het van
belang dat de Ruit er komt. De Ruit verlost Laarbeek van de problematiek en de
last van het doorgaande verkeer door de Laarbeekse dorpen.
Beter een smalle weg dan helemaal
geen weg!
Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185