Gemeenten in financiële
problemen.
Begin augustus
kwam het ED met een groot artikel op de voorpagina over de financiële problemen
van de Brabantse gemeenten. Op basis van een onderzoek van de provincie meldde
de krant dat 39 van de 67 van de Brabantse gemeenten te maken zullen krijgen
met financiële tekorten in de periode van 2015 tot en met 2017. Vorige week heb
ik in deze weblog al aan dit onderzoek gerefereerd en tevens de reactie van
gedeputeerde Pauli weergegeven.
In het artikel
in het ED van 9 augustus geeft als belangrijkste oorzaak van de financiële
perikelen de grote verliezen die gemeenten hebben gelden op hun grondbezit door
de ineenstorting van de huizenmarkt. De Nederlandse gemeenten hebben in de
periode 2010-2012 in totaal al 3,3 miljard euro afgeboekt op hun grondbezit.
Dit is nog lang niet het einde. Uit een analyse van Deloitte Real Estate,
uitgevoerd in opdracht van o.a. de ministeries van Binnenlandse Zaken en
Infrastructuur en Milieu blijkt dat nog een bedrag van tussen de 0,7 en 2,7
miljard euro afgeschreven moet worden. Formidable bedragen voor gemeenten
die vanaf 2015 een groot aantal nieuwe
taken op zich af zien komen! En dat ook nog eens voor een vergoeding die een
derde lager is dan wat het Rijk er nu voor uittrekt. Ga daar maar eens aan staan!
Ronald Plasterk
spreekt in een brief aan de Tweede Kamer van “ een somber beeld van de
gemeentefinanciën ”. Gemeenten zullen volgens hem niet ontkomen aan stevige
ombuigingsmaatregelen. “ Dat betekent vaak verhoging van de ozb-tarieven en nog
meer bezuinigen” concludeert de krant
zuinigjes.
Het ED heeft
een berekening gemaakt van hoe de regiogemeenten er voor staan. Zoals uit het
overzicht blijkt staat er Laarbeek in vergelijking met andere gemeenten er
beslist niet slecht voor. Het is natuurlijk wel zaak dat college en raad alert
blijven en tijdig , indien nodig, het beleid bijstellen. Waakzaamheid en daadkracht blijven geboden.
Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185