dinsdag 19 augustus 2014


Gemeenten in financiële problemen.


Begin augustus kwam het ED met een groot artikel op de voorpagina over de financiële problemen van de Brabantse gemeenten. Op basis van een onderzoek van de provincie meldde de krant dat 39 van de 67 van de Brabantse gemeenten te maken zullen krijgen met financiële tekorten in de periode van 2015 tot en met 2017. Vorige week heb ik in deze weblog al aan dit onderzoek gerefereerd en tevens de reactie van gedeputeerde Pauli weergegeven.

In het artikel in het ED van 9 augustus geeft als belangrijkste oorzaak van de financiële perikelen de grote verliezen die gemeenten hebben gelden op hun grondbezit door de ineenstorting van de huizenmarkt. De Nederlandse gemeenten hebben in de periode 2010-2012 in totaal al 3,3 miljard euro afgeboekt op hun grondbezit. Dit is nog lang niet het einde. Uit een analyse van Deloitte Real Estate, uitgevoerd in opdracht van o.a. de ministeries van Binnenlandse Zaken en Infrastructuur en Milieu blijkt dat nog een bedrag van tussen de 0,7 en 2,7 miljard euro afgeschreven moet worden. Formidable bedragen voor gemeenten die  vanaf 2015 een groot aantal nieuwe taken op zich af zien komen! En dat ook nog eens voor een vergoeding die een derde lager is dan wat het Rijk er nu voor uittrekt. Ga daar maar eens aan staan!

Ronald Plasterk spreekt in een brief aan de Tweede Kamer van “ een somber beeld van de gemeentefinanciën ”. Gemeenten zullen volgens hem niet ontkomen aan stevige ombuigingsmaatregelen. “ Dat betekent vaak verhoging van de ozb-tarieven en nog meer bezuinigen”  concludeert de krant zuinigjes.

Het ED heeft een berekening gemaakt van hoe de regiogemeenten er voor staan. Zoals uit het overzicht blijkt staat er Laarbeek in vergelijking met andere gemeenten er beslist niet slecht voor. Het is natuurlijk wel zaak dat college en raad alert blijven en tijdig , indien nodig, het beleid bijstellen. Waakzaamheid  en daadkracht blijven geboden. 




Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185