Helmond 2030
Heel erg
onderscheidend zijn de opiniestukken in het ED over Helmond 2030 niet. De
stukken zijn op verzoek van de krant geschreven door de verschillende Helmondse
politieke partijen. Het opmerkelijkste idee staat buiten de serie zelf, in de
column van der Sanden op woensdag 18 april j.l.
Onder de kop Stadsvisie stelt hij voor Brandevoort te verkopen aan
Eindhoven. Dit zou de grootste Helmondse problemen in een klap oplossen. Mooi
bedacht, maar natuurlijk heel irreëel.
Ik heb de
verschillende opiniestukken niet gescreend op het inhoudelijke met betrekking
tot de stad zelf.Daarin verschillen de stukken niet zoveel van elkaar.
Vanzelfsprekend heb ik vooral gekeken naar de visies op de verhouding tussen de
stad en de regio. Ik werd hierop vooral getriggerd door het als eerste
verschenen opiniestuk van GroenLinks.
In zijn
artikel mijmert de fractievoorzitter van GroenLinks, Ling Ko, op een terras aan
het Havenplein, over de transitie die zijn stad de afgelopen decennia heeft
ondergaan. Hij schrijft:
“ De
gemeentegrenzen zijn opgeheven. Samen met Eindhoven en randgemeenten vormen we
een nieuwe bestuurlijke regio. Schaalvergroting was een logische stap, nadat de
regio al jarenlang verschillende zaken bovenlokaal regelde vanuit het oogpunt
van efficiëntie. Een goed woon- en vestigingsklimaat of leefmilieu houdt immers
niet op bij de gemeentegrenzen. Er bestaat onderling geen concurrentie meer bij
het realiseren van nieuwe woonwijken en bedrijventerreinen.
Elke stad en dorp zijn eigen voorzieningen en industrieterrein is echt niet meer van deze tijd. 'Als we er als regio maar beter van worden', is tegenwoordig het adagium. Hierdoor konden de groene grenzen van Helmond behouden blijven en is er genoeg ruimte voor natuur, water en recreatie. ”
Elke stad en dorp zijn eigen voorzieningen en industrieterrein is echt niet meer van deze tijd. 'Als we er als regio maar beter van worden', is tegenwoordig het adagium. Hierdoor konden de groene grenzen van Helmond behouden blijven en is er genoeg ruimte voor natuur, water en recreatie. ”
Dit is een opmerkelijk geluid, zeker op het
moment dat het SRE gedegradeerd wordt tot een normale gemeenschappelijke regeling.
Geen enkele partij ging hierin zo ver als GroenLinks.
Michael Rieter van Helder Helmond kwam in
zijn bijdrage niet verder dan een `ambachts-universiteit ` als dependance van
de TU/e in Helmond. Het CDA besteedde nagenoeg geen aandacht aan de
verhoudingen in de regio en kwam op dit punt jammer genoeg niet veel verder dan
een korte vermelding van de grote ruit rond Eindhoven en Helmond.
Bij de SP zocht het vooral in
kleinschaligheid: de stadsvisie moest van de SP vanuit een nostalgische hang
naar een wereld die definitief verloren is en niet meer terugkomt zelfs een
wijkenvisie worden. Ellen Niessen van de VVD heeft met Groenlinks de meeste
aandacht voor de regio. Voor de VVD geldt dat Helmond haar ambitie als centrum
van de Peelgemeenten en onderdeel van Brainport moet vasthouden en versterken.
Jammer is dat zij dat niet verder uitwerkt. Verder pleit de VVD voor een goede
aansluiting op de A67, de aanleg van een regionaal industriepark aan de N279 en
de aanleg van de ruit om de bereikbaarheid van de stad te verbeteren en zo het
vrachtverkeer uit het centrum te halen.
Ik had in dit opzicht veel verwacht van de
bijdrage van Jos Boetzkes van de PvdA. Dit ook met het oog op eerdere
uitlatingen van hem over een samengaan van Helmond en Eindhoven. Het artikel
viel enigszins tegen. Ook bij hem zien we een pleidooi voor de aanleg van de ruit.
Met respect voor de natuurt en zo min mogelijk overlast. Over de verhouding met
Brainport, het SRE en de Peelgemeenten zegt hij:
“ In
relatie tot Brainport en SRE hebben we een concurrerende vuist gemaakt naar
Seaport (Rotterdam) en Airport (Amsterdam) met het stedelijk gebied groeiend
onder de vlag van Eindhoven. Een nationaal sterke positie waar Den Haag niet
omheen kan. Vanwege de efficiënte bedrijfsvoering en het tegengaan van
onderlinge concurrentie op het gebied van cultuur, sport en recreatie zijn we
een verdere samenwerking met de Peelgemeenten aangegaan.”
Trots op Nederland legt de nadruk op
kleinschaligheid,bestuurbaarheid en betrokkenheid. René Vetjens wijst op de
bestaande reguliere overlegstructuren met de omliggende gemeenten, de tandem
Eindhoven – Helmond. Volgens hem voelt het oostelijke gebied ( Deurne, Gemert
enz.) zich sterk verbonden met het laagdrempelige karakter van Helmond. Het
blijft bij louter constateringen. Graag had ik onderbouwingen gezien.
Ik ben heel benieuwd naar de “definitieve
“buitenland paragraaf” in de nieuwe Stadsvisie Helmond 2030, ook gezien de
uitlatingen van burgemeester Jacobs en wethouder Tielemans in de krant van
zaterdag 21 april. KLIK HIER
P.S Op Koninginnedag is er geen weblog. De eerstvolgende aflevering
komt op woensdag 2 mei a.s.