woensdag 9 december 2015



Samenwerking binnen de Peel onder druk


Wat in 2013 zo veelbelovend begon, dreigt eind 2015 te verzanden in onderling gekrakeel. De samenwerking binnen Peel 6.1. van de zes Peelgemeeenten lijkt spaak te lopen. De media staan vol van allerlei doemverhalen over falende samenwerking en verschil van opvatting over de gewenste aanpak. De doorsnee burger kan er geen touw meer aan vastknopen. Wie het allemaal nog kan volgen mag het zeggen.

Wat mij het meest opvalt, is dat geen van de betrokkenen het achterste van zijn tong laat zien. Waarom zij de kaken nogal stijf op elkaar houden is niet duidelijk. Spelen hierbij tactische overwegingen een rol? Mogelijk.

Het perscommuniqué dat Peel 6.1 uitgaf, muntte uit door nietszeggendheid; ook de raadsinformatiebrief die het Laarbeekse college deze week liet verschijnen bevatte nauwelijks feitelijke informatie. Dit schept natuurlijk geen duidelijkheid en vergroot de verwarring alleen maar. Een overheid die doelbewust de bevolking niet informeert zou zich moeten schamen. De inwoners van de samenwerkende Peelgemeenten hebben er recht op om te weten wat er werkelijk speelt. De politiek moet geïnformeerd zijn. Hoe kan men anders richting en sturing aan het proces geven?

Duidelijk is dat Helmond op de rem is gaan staan. Dit speelt al een hele tijd. Eerst heette dat de gemeente Helmond zich moest bezinnen. Er was een nieuwe gemeentesecretaris en eerst moesten de zaken op een rijtje worden gezet. Duidelijk was ook dat de SP, die nieuw was in het Helmondse college, zijn bedenkingen had. Laarbeeks wnd burgemeester Ronnes deelde onlangs aan de SP in Helmond de zwarte piet uit. Het had overigens meer de vorm van een snier dan een duidelijke analyse.

Uit de recente persberichten blijkt dat Helmond de grootste gemeente binnen Peel 6.1. zelf zeggenschap wil houden over het zorgbeleid. Ook zou Peel 6.1 Helmond teveel geld kosten. Helmond zou wel willen blijven samenwerken, maar niet willen meegaan in een nieuw op te tuigen regionale ambtelijke organisatie. Dus een verdere uit breiding met andere taken is van de baan. Er wordt gedacht de Wmo-consulenten weer vanuit de eigen gemeenten inzetbaar te maken. De Peelgemeenten kunnen wel tegen betaling taken door de grotere Helmondse ambtelijke organisatie laten uitvoeren.

Hoe moeten we dit alles inschatten? Door gebrek aan echte informatie is dit lastig. Duidelijk is dat de voorliefde van Helmond voor de Peelsamenwerking danig bekoeld is. Van de hooggestemde verwachtingen bij de start in 2013 is weinig meer over. Veel betekend is dat Elly Blanksma als boegbeeld van de Peelsamenwerking nog nauwelijks zichtbaar. Het lijkt erop dat Helmond een soort geheime agenda heeft. Het zou mij niet verbazen dat Helmond  doelbewust afstand neemt van de samenwerking met de 5 Peelgemeenten. Redenering zou hierbij kunnen zijn dat Helmond groot genoeg is om haar eigen boontjes te doppen en hierbij de Peel niet nodig heeft. Gemeenten die wat de samenwerking veel noten op hun zang hebben en maar moeilijk financieel over de brug komen. In hun uitvoering van het sociale beleid zijn de Peeldorpen misschien ook wel conservatiever en dus terughoudender dan de stad. Helmond is het voortdurende gevecht beu.

Bovendien weet Helmond ook wel dat de Peeldorpen de samenwerking nodig hebben; zij kunnen het immers niet alleen. In een commentaar in het ED van 5 december j.l. stond boven het stuk natuurlijk niet voor niets “ Eén grote en vijf kleintjes in de Peel ” Zet Helmond in op het opnieuw starten van een herindelingsdiscussie?

Je zou het haast denken.


Voor reactie wphvanosch@onsbrabantnet.nl of bel 0653627185