Laarbeekse WMO-cliënten tevreden
Onlangs heeft de gemeente een klanttevredenheidsonderzoek gehouden onder de gebruikers en aanvragers van voorzieningen op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo).Het gaat hierbij om allerlei voorzieningen zoals rolstoelen, scootmobiels, woningaanpassingen, het collectief vervoer (CVV) en hulp bij het huishouden. Een groot aantal cliënten dat in 2010 of 2011 een voorziening heeft aangevraagd, is gevraagd om een enquêteformulier in te vullen. Het onderzoek is nu afgerond en de resultaten zijn vastgelegd in een rapport.
Op de website van de gemeente wordt een samenvatting gegeven van de belangrijkste uitkomsten uit het onderzoek:
“ De cliënten uit Laarbeek geven gemiddeld een 7,7 voor de
aanvraagprocedure, een 8,1 voor de hulp bij het huishouden, een 7,5 voor de
hulpmiddelen, zoals scootmobiels, en een 7,8 voor het CVV. Deze rapportcijfers
liggen hoger dan in de andere gemeenten, waar de gemiddelde rapportcijfers
liggen tussen de 7,1 (CVV) en de 7,8 (hulp bij het huishouden). Het beeld dat
uit het onderzoek ontstaat, is dat Laarbeekse cliënten het meest tevreden zijn
over de behandeling van hun aanvraag en de persoonlijke benadering. Het
overgrote deel van de cliënten (81%) geeft bovendien aan dat de ondersteuning
of het hulpmiddel in redelijke of grote mate bijdraagt aan het zelfstandig
kunnen blijven wonen of het meedoen aan de maatschappij.”
Dit zijn mooie uitkomsten. Al
jaren is dat zo. Zaak dus om het zo mooi te houden. Natuurlijk kun je altijd
vraagtekens bij de uitkomsten zetten. Vragen als hoe objectief zijn de
beoordelingen en is de respons wel betrouwbaar, liggen voor de hand. Dit alles
neemt niet weg dat de uitkomsten, zoals ze uit het onderzoek naar voren komen,
duidelijk wijzen op een grote mate van tevredenheid bij de cliënten van de WMO.
Hierover kunnen we alleen maar
blij. Dit te meer nu er donkere wolken aanzitten te komen en er steeds meer
gevraagd gaat worden van elk individu. Ook de eigen bijdragen zullen in de
toekomst alleen maar stijgen. Meer zelfmanagement wordt dit in het jargon genoemd.
Het beroep op familie en mantelzorgers wordt alleen maar groter! Onder het oude
bestel van voor de kanteling is dit beroep op familie en mantelzorgers al heel groot. Dit geeft te
denken.